onsdag 24 februari 2010

typiskt...

Philip va hemma ifrån dagis i måndags för att han skulle få vila en dag till... varit lite bökigt me laktosen sen han fyllde o så... de på dagis påminner hela tiden att magsjukan går men de e skillnad när de spyr av magsjuka o av nå annat. När de e laktosen så äter han ju iaf... om de inte blir för stora bitar.. då kan de lätt komma upp... Men magsjuka då vill de ju inte ha nåt o det LUKTAR ju nå så fruktansvärt från båda håll.
Så igår fick han gå på dagis, va så pigg på måndagen o rastlös. Jag o Thuva åkte till Bibbi o bakade semlor me gänget..mums =) Thuva åt lunch vid 11.30 sen åkte vi till coop o handlade lite o så tittade jag in på sko punkten o hittade super fina vår/sommar skor till Thuva =) vita o ljusrosa va de.
Hämtade Philip som vanligt, hade inte ätit så mycket utan tuggat jätte bra men sn spottat ut en del... berättade att de brukar vara så ett tag efter att han kräkts att han blir känslig o vill inte svälja "tjock" mat om de kanske kommer upp igen.
Han åt banan i bilen hem o sen fick han lite mellis hemma.... packade upp varorna o såg att Philip låg på golvet i vardags rummet... brukar göra de när han vill vara i fre o göra "NR 2" i blöjan... sen knallade han in i badrummet o börja ropa o när jag kom i dit så kände jag lukten... "banna" sa han.. de e bajsa. O de kan jag tala om att de hade han.....HELA han va full... viste inte vart jag skulle börja så han fick duscha..startade en tvätt maskin.
Sen åt vi makaroner o köttfärssås, Philip ville inte ha så mycke. Sen åkte Tomas me sin pappa o syster o hälsade på sin mamma på sjukhuset... Jag o barnen lekte o plockade undan vid 18.00 bytte till pyamas på båda o gjorde välling.. Hängde tvätt o vek ihop det som va hängt...sen skulle jag lägga Thuva vid 19, la om filten på Philip o då kaskad kräktes han på hela sig, soffan o mattan. Fick slänga ner Thuva i mat stolen så hon inte skulle krypa runt i allt...o in me Philip i duschen igen, o han blev så lycklig att han fick duscha igen =) Thuva va så trött o bara skrek i matstolen, så jag skrapade av soffan o mattan o kastade in överdraget i tvättmaskinen o sen nattade jag Thuva så hon slapp vara uppe längre... somnade på 2 min..
Tvättade Philip o på me ny pyamas o sen låg han o mös i soffan medan jag skurade mattan o soffan... Tomas kom hem efter 19.30, o la sig på soffan me Philip o han somnade där vid 21... sen fick han sova hela natten.. kom in till oss innan 4 imorse men somnade om...till 6. Fick 100 ml välling då o sen lite mjölk vid 7 o allt har fått stanna nere =)
Håller tummarna att Thuva slipper få nåt av detta... pratat me mamma oxå, hon o min faster ska vara barnvakt åt Thuva imorn när jag ska till frissan o fixa håret... men får väl se hur Philip mår idag för han blir ju hemma från dagis denna vecka så får vi se hur de ser ut på dagis nästa vecka om mag sjukan går än då får han va kvar hemma me oss så länge... Klarar inte att torka mer spyor snart... finns inget värre än att se att barnen inte får behålla maten o man känner direkt att de svälter o att de blir så slöa fast man vet att det inte är nån fara i början...Man blir bara nojjig :(

PUSS

1 kommentar:

  1. Tips, vi som har barn som är känsliga emot laktos ska vara jätte försiktiga med att ge dem laktosprodukter under och efter en magsjuka. Mina är lösa i magen JÄTTELÄNGE efter magsjukan men blir snabbare ok om jag tar bort all laktos i en veckas tid ca..
    Tydligen ska vi "vanliga" oxå ta bort alla mjölkprodukter för att magen ska återhämta sig.

    SvaraRadera